FőoldalHivatalosÉletünkMúltunkSzabadidős helyszíneinkKapcsolatFelvételiElektronikus naplóÉtkezési digitnapló
Főoldal  Életünk  Milán atya szombat esti elmélkedései  2016.05.06.

2016.05.06.

Tavaszi szél vizet áraszt, minden madár társat választ… Lányok, és fiúk, szerelem, párkapcsolat – kimeríthetetlen téma. Éppen ezért csak egy kis részletét vegyük szemügyre ennek az életünk szinte teljes idejét végigkísérő jelenségnek, amelyen nem kis részben boldogságunk, életünk minősége múlik. Ez a kis szelet a fiú fejlődése a párkapcsolat szempontjából.

Amikor az általános iskolában a fiúk elkezdenek tudomást venni a lányokról, negyedik-ötödik osztályban, akkor általában egy fiúcska azt mondja: „minden csaj hülye.” „Rondák” – mondta Medve Ottlik Géza regényében. „Én láttam, hogy szépek, de ráhagytam. Tudtam, hogy Medvét éppúgy eszi a fene értük, mint engem; sőt, őt még a legrondábbért is. És a lányok is leginkább őt lesték közülünk. Az ábrándos pofáját, vagy mi; sosem vette észre, én meg sosem mondtam meg neki.” Persze egy ötödikes fiúcska sem gondolja azt, hogy a lányok hülyék, de nem tudja kifejezni a kíváncsiságát, hogy a lányok világa kicsit más, mint az övé, hogy szívesen beszélgetne velük, de nem tud.

A következő fejlődési állomás, hogy „minden csaj hülye, de az Ági nem”. Sokszor fordul elő, hogy egy általános iskolai osztályban a fiúk mind egyetlen lányba lesznek először szerelmesek (van tapasztalatom arról, hogy ez néha még középiskolában is előfordul…). Valahogy annak az egy lánynak a kedvessége, közvetlensége, kisugárzása táptalajként szolgál a fiúk vonzalma számára. Nagyon sokszor fiúk is és lányok is először abba lesznek szerelmesek, aki egy légtérben van velük, az osztálytársukba, cserkésztársukba. Nem tudjuk pontosan, hogy miért. Azt tudjuk, hogy az állatvilágban a vonzalom felkeltésében nagy szerepe van a szagoknak, a mozgás szépségének. Nem a személyiség tudatos megismerése zajlik, inkább ismerkedés a másik nemmel. Ha a középpontba került lány valamelyik fiú iránt hasonló vonzalmat táplál, akkor is a fiú számára szinte mindegy, hogy az illetőt Áginak, Lujzának vagy Szilviának hívják, mert ő most a másik nemmel ismerkedik. És így szenvedi el az első csalódásait a párkapcsolat terén. Mert a szakítások 90%-át a lányok kezdeményezik. Más ütemben érnek, a velük egykorú fiúk számukra egyre inkább kisfiúk lesznek. Nem véletlen, hogy házaspárok esetében a férfi általában néhány évvel idősebb. Éppen ezért egy fiú is nagyobb sikerrel találja meg az első szerelmeit a 2-3 évvel fiatalabb lányok között.

Egy nem koedukált fiúiskola előnyeihez épp ez tartozik hozzá, hogy a lányokkal való ismerkedés nem olyan közegben történik, ahol a lányok életkora egységesen megegyezik a fiúéval. Ezáltal a kapott kosarak száma általában csökken.

Fejlődésünk során a serdülőkorban előbb bontakoznak ki szociális képességeink, és kicsit később a választáson alapuló tartós személyes kapcsolatra való képességünk. Éppen ezért nem baj, ha egy fiú (vagy lány) nem túl korán kezd el együtt járni valakivel.

Kezdeti párkapcsolati próbálkozásainkra jellemző, hogy örömet okoz valakihez tartozni, valamint az, hogy valakinek fontosak vagyunk. Haverjaink előtt is jól érezzük magunkat, lám-lám, milyen szép, okos lány választott engem. A fejlődés ezen szakaszára tehát az jellemző, hogy imponál nekünk, hogy valaki szerelmes belénk, és a mi választásunk sokszor még külső jegyek alapján történik. Hiányossága, hogy még nem vagyunk képesek a személyiség észlelésére (csak fekete-fehér módon), nem vállalunk felelősséget (például nem tanulunk jobban közös jövőnk érdekében, sőt…), nem vizsgáljuk, hogy összeillünk-e. Jellemző, hogy a fiú szívesen beszélget a lánnyal, mert a lány csevegését úgy észleli, mint a zenét. Szereti hallgatni. Hosszabb távon még nem tud odafigyelni rá. Ha például a lány elmondja, hogy a nagymamája rosszul lett, egy hét múlva már nem kérdezi meg, hogy van a nagymama… Összességében önző módon viselkedünk, és több párkapcsolatunknak is ezért vet véget a leányzó. Szerelmesek vagyunk a szerelem érzésébe – de nem feltétlenül a konkrét személybe.

Lassan és fokozatosan jut el egy fiatalember oda, hogy ne csak az tegye boldoggá, hogy őt szeretik, hogy valaki hozzá tartozik, hogy valahol megjelenhet egy szép lánnyal, hanem megtanul annak örülni, hogy valakinek ő adni tud valamit. Hogy érzelmi többletet, kiegyensúlyozottságot tud nyújtani. Hogy a személyiségével gazdagít mást. Lassan képessé válik arra, hogy árnyaltan ismerjen meg egy másik embert. Felelősségtudattal vizsgálja azt, hogy összeillenek-e vagy sem.

Fejlődésünket, érettségünket nehéz magunknak megítélni. Van, aki ab ovo érettnek tartja magát. Van, aki sosem tartja magát elég érettnek. Ezen a téren is sokat segít a lelkivezető, vagy atyai barát. Gyakori tévedés, fájdalmas csapda, hogy ha valaki elfelejti, hogy fejlődésben van, nem vagyunk még az útnak a végén…

Elmélkedési szempontok:

-         Kincset keresel-e, vagy az aktuális „bombanőt”?

Arról, hogy a szépség törékeny

Nyugtalan vagy, mert érzékeid ingerli és megzavarja ez a szép, fiatal nő, s attól kell tartanod, szépségét és fiatalságát megosztja másokkal is? De mit is vártál tőle? Valamilyen zárdai fogadalmat, komor hűséget? Nem azért szép és fiatal. Gondold csak el, milyen nagy gond és aggodalom számára ez a törékeny szépség és múló fiatalság, ez a gonosz ajándék, mellyel megáldotta és megverte a Teremtő– ez a szépség, mely minden nappal és pillanattal változik, múlik, halványabb és törékenyebb lesz? Gondolhat-e másra, adhatja-e szívét másnak, mint tulajdon szépségének és fiatalságának, foglalkozhat-e mással igazán, egészen, szíve és érdekei szerint? Mintha a reggel egy verőfényes pillanatát szeretnéd rögzíteni, vagy a tenger egyfajta világítását, s azt kívánnád, maradjon a világ örökké ilyen! Tanulj szerénységet, örülj a szépségnek, s ne várj tőle mást, mint amit adhat. Az élet melegségét pedig keresd másutt; a szépség hideg láng, nem lehet melegedni mellette. (Márai Sándor)

 

-         Önmagad nevelésével készülsz-e felelősségteljesen a családalapításra, párkapcsolatra, házasságra?

-         Észleled-e fejlődésedet, látod-e az előtted álló fejlődési fokozatokat?

-         Szoktál-e imádkozni azért, hogy ne törd össze mások szívét, hogy jól dönts – és leendő házastársadért, családodért?

-         Ha épp szerelmes vagy valakibe, összeszedettebbé váltál-e tanulásban, viselkedésben, időtöltésben, önnevelésben?

-         Mi csodálsz te a lányokban?

-         Mi idegesíti a lányokat benned?

-         Mit csodálnak a lányok benned?

 

 

 

 

OK
Hírek
Kárpát-medence feketén-fehéren
Miért tanulj a mi sulinkban?
Hivatások bölcsői – bemutatkoznak a ferences iskolák
Kaiser Ottó Kárpát-medence feketén-fehéren című kiállítás megnyitója
Jelentkezés a Nyílt Napokra
FERENCES DIÁKSZÍNJÁTSZÓ TALÁLKOZÓ
Ferences Ösztöndíj Alapítvány
0

Ismerd meg az iskolát!

0

Facebook

0

Érettségi találkozó

Felvételi tájékoztató

0
All rights reserved © 2013.