FőoldalHivatalosÉletünkMúltunkSzabadidős helyszíneinkKapcsolatFelvételiElektronikus naplóÉtkezési digitnapló
Főoldal  Életünk  Milán atya szombat esti elmélkedései  2015.11.07.

2015.11.07.

Szent Imre kemény tisztasága

 Kedves Diákjaim!

 A magyar szenteket felsoroló énekünk Szent Istvánhoz a szív gazdagságát, Szent Lászlóhoz a vitéz lovagságot, Szent Imréhez pedig a kemény tisztaságot kapcsolja. Nem részletezem meglévő illetve hiányos történelmi ismereteinket Szent Imrének a szerzetességhez való vonzódásáról; úgy él Szent Imre a magyar nép emlékezetében, mint aki életét szüzességben élte. Nehéz téma ez, amit az is mutat, hogy a mai gyerekek között viszonylag ritka az Imre nevű fiú; mintha nem tudnánk mit kezdeni Szent Imre példájával.

 Olyan világban élünk, ahol a párkapcsolatokkal, szexualitással kapcsolatos korlátokat ledöntötték. Volt ebben a folyamatban pozitív szándék is, hogy szemben más korok, kultúrák gyakorlatával a párválasztás, házasság kölcsönös ismeretségen, személyes elköteleződésen alapuljon. Viszont mind a társadalmi, mind a belső, erkölcsi korlátok nagy része ledőlt. Boldogabbak lettek-e ettől az emberek, stabilabbak a családok? Mindenhol jelen van a szexualitás ábrázolása. Joghurtot, vagy mosóport sem lehet hirdetni egy lengén öltözött lány képe nélkül. Vajon nem megalázó-e az ő számára, hogy önmagának, a testének a látványát kell kölcsönöznie egy termék reklámozásához? És nem megalázó rám, mint vásárlóra nézve, hogy az ösztöneimen keresztül akarnak manipulálni, rávenni egy termék megvásárlására? Azt nem is értem, hogy miközben a hétköznapi termékek legnagyobb részét nők vásárolják, miért a női test lett a reklámozás eszköze? Freud, akivel nem muszáj mindenben egyetértenünk, és akinek a munkásságát ma is erős kritika övezi, mindenesetre azt mondja, hogy az emberi életnek két fő hajtóereje van: a hatalom iránti vágy és a szexualitás. Talán nem kell ennyire leegyszerűsíteni az emberről való gondolkodásunkat, de azt elmondhatjuk, hogy a szexualitás az emberben olyan, mint az atomenergia. Amivel lehet élni, de könnyű vele visszaélni is, és komoly biztonsági berendezésekkel és szabályokkal vesszük körül atomerőműveinket, hogy pusztító erővé ne váljanak. Itt van az a veszély, ami a fiatalokra leselkedik: hogy párkapcsolataik során komolyan és maradandóan sérülhetnek.

Közelítsük meg ezt a bennünk lévő hatalmas erőt onnan, hogy a szexualitás azt jelenti, hogy nem vagyok elég önmagamnak. Sok dolog van, amivel ideig-óráig az ellenkezőjét elhitethetem magammal: TV, számítógép, szerencsejáték, pornográfia, alkohol, pénz stb. De mivel nem vagyok elég önmagamnak, ezeket egyre nagyobb mennyiségben kell alkalmaznom: így válok függővé. Nem vagyok elég önmagamnak: odaadásra és elfogadásra vágyom.

 Az Egyház erre az odaadásra és megajándékozottságra akar felkészíteni, illetve figyelmeztet, hogy amit teszek, annak nyoma, következménye van. Ami a szexualitás terén történik, annak a hormonok révén az agyban, és ezen keresztül a személyiségemben következménye van. Vajon az Egyház tilt nekünk valamit? Mondhatjuk így is, de az Egyház: ANYAszentegyház! Mit tesz egy édesanya? VÉD: szeretné megvédeni a gyermekeit attól, ami nem a javukra van. ÉRTÉKESNEK TART: ez az, amivel egy kamaszkorú fiatalnak sok problémája van – hogy értékes-e? Azért vagy értékes, mert az osztályban jó fejnek tartanak? És ha nem annak tartanak, akkor nem vagy értékes? Nyilván van sok értéked, képességed, de nem csak ezek miatt vagy értékes! Egy anya számára azért is értékes vagy, mert egyetlen vagy! Némiképp viccesen úgy lehet ezt megfogalmazni, hogy „rám nagyon kell vigyázni, mert belőlem csak egy van. A többiekre nem, mert ők sokan vannak.” Tehát egyetlen egy van belőled. De nem csak ezért vagy értékes, hanem azért, mert Isten megteremtett, Jézus Krisztus meghalt érted, és az üdvösségre szán! Ha tehát értékes vagy, és valaki megkíván téged, a testedet (ölelgetésre, csókra, szexuális együttlétre), akkor nem úgy adod magad, mint egy papírzsebkendőt. „Tudsz adni egy zsepit? – Persze, tessék!” Hanem ajándék lehetsz valaki számára, akinek ezt az ajándékot féltve, tisztán megőrzöd. A tisztaság, a szüzesség azt jelenti, hogy értékes vagy, és így bánsz magaddal. Voltam egy nagy diákcsoporttal Londonban, és többen vettek ajándékba pólót, pulóvert „I love London” felirattal. Jó drága volt. Szépen becsomagolták, és úgy hozták haza. Aki ajándékba adja, nem veszi fel előtte párszor, hogy majd úgyis kimossa, jó lesz úgy is ajándéknak. Hanem becsomagolja, vigyáz rá, és szomorú, ha beszennyeződik, megsérül. Az ANYAszentegyház ESZMÉNYT MUTAT. Az az eszmény, hogy „TISZTASÁG A HÁZASSÁGIG, HŰSÉG A HÁZASSÁGBAN!”

 Aki ezt az eszményt követi, vagy legalábbis érzi a szíve mélyén, hogy ez az eszmény, megkérdezheti, mit fog szólni ehhez az őt körülvevő világ? Biztos lehetsz benne, hogy ki fognak nevetni. Lehet, hogy az osztályban is lesz olyan nagyfiú, aki majd a hálóban nevet rajtam. Nem zavar! Aki érzi a szíve mélyén, hogy ez az eszmény, szeretném megerősíteni ebben. Aki nem ért egyet ezzel, arra bátorítom, hogy ne csak nevessen, hanem legyen bátor és beszéljen velem! Mondja el a saját felfogását, és nézzen szembe azzal, ha felteszek neki néhány kérdést… És ajánlom figyelmébe, amit Ady Endre írt a Hiszek hitetlenül Istenben című versében:

 Szépség, tisztaság és igazság

Lekacagott szavak,

Óh, bár haltam volna meg akkor,

Ha lekacagtalak.

 

Szüzesség, jóság, bölcs derékség,

Óh, jaj, be kelletek.

Hiszek Krisztusban, Krisztust várok,

Beteg vagyok, beteg.

 Térjünk vissza oda, hogy az Egyház tiltani akar nekünk valamit, amikor a tisztaság eszményét tárja elénk? Ismétlem, lehet ezt gondolni, de a párkapcsolattal, szexualitással kapcsolatos szabályokat nem az Egyház találja ki! Nagy félreértés, hogy a párkapcsolatra vonatkozó szabályok csak vallási korlátozások. Az is félreértés, hogy ez olyan nagyon nehéz lenne. Nehéz persze, de nem túlzottan az. Csak annyira nehéz, hogy felhívja a figyelmünket, hogy nagy ajándékot jelent számunkra a másik személy, és mi is nagy ajándék vagyunk az ő számára. És azt sem érdemes elfelejteni az önuralommal és türelemmel kapcsolatban, hogy a házasságban is szükség van lemondásra, önmagunkról való elfelejtkezésre.

 Az eszmény tehát az, hogy „tisztaság a házasságig, hűség a házasságban!” Egyházunk arra akar bennünket felkészíteni, hogy képesek legyünk egész lényünkkel egész életünkön át szeretni. A házassághoz hozzátartozik a szexualitás: szeretlek, mert enyém vagy! „Az enyém vagy” kiegészül azzal, hogy „én a tied vagyok”. Hozzátartozik az is hogy „szeretlek, mert ilyen vagy”: ilyen szép, kedves, intelligens, fiatal stb. Ezt hívjuk erotikának. Vonzódunk a kedvesünkhöz. Ez a kedveskedő szeretet teszi a szexualitást emberivé. Még az állatvilágban is számos jelét figyelhetjük meg annak, hogy a hím vagy éppen a nőstény milyen színpompás tollazattal, énekkel, tánccal hívja fel magára a választottja figyelmét. Két ember kapcsolata mégsem áll meg a szexualitásnál és az erotikánál, mert ez zárt világot teremtene a számukra, páros önzésben élnének. Ha igazán szeretik egymást, kinyílnak mások felé, például elkezdenek gyermekre vágyni. Társak a gyermeknevelésben, barátaik, családtagjaik felé fordulásban. „Szeretlek, mert a társam vagy!” A baráti szeretet is összefűzi a házastársakat, amikor nemcsak egymást nézik, hanem közösen tekintenek egy irányba, ahogy a Kis Herceg szerzője fogalmaz. A „szeretlek, mert enyém vagy, vonzó vagy, társam vagy” állapot értékelést tartalmaz. Addig szeretlek, amíg kívánatos, vonzó, jó fej stb. vagy. És ha már nem vagy az, nem szeretlek. Mint ahogy ennek a szegény országnak egyik miniszterelnöke mondta, hogy minden férfi megérdemelné, hogy „öregecskedő feleségét fiatalabbra cserélhesse” (Gy. F.). Amikor valakit életre szólóan, egész valóságunkkal szeretünk, akkor feltétel nélkül szeretjük. És erre is vágyunk! „Megszerettelek, mert vonzó voltál, megszerettelek, mert a barátom lettél és téged szeretlek, mert téged kaptalak, hogy szeresselek. És ha már nem vagy olyan, amilyennek megszerettelek, akkor addig szeretlek, amíg újra azzá nem leszel. És ha nem leszel, akkor is tovább szeretlek, mert nem tudlak nem szeretni” (Gyökössy Endre nyomán).

Ezt az eszményt mutatja nekünk Egyházunk és erre szeretne felkészíteni. Ezért: „tisztaság a házasságig, hűség a házasságban”! Szent Imre példája ma talán aktuálisabb, mint valaha!

OK
Hírek
Nyitott Templomok Napja
VENI SANCTE
Ferencesek Esztergomban - helytörténeti kiállítás
Ballagás 2017
Frankában végzett papok, szerzetesek találkozója
Diákszínjátszó találkozó
Jubileumi hangverseny
0

Ismerd meg az iskolát!

0

Facebook

0

Érettségi találkozó

Felvételi tájékoztató

0
All rights reserved © 2013.